مهاجرت به استانبول با لیان

لیان همراه همیشگی شما تماس با ما مهاجرت به ترکیه خرید ملک در ترکیه ثبت شرکت در ترکیه
فروش فوری ملک در ترکیه
خرید خانه در اسکی شهیر ترکیه
می 30, 2020
اقامت ترکیه با اجاره خانه
خرید آپارتمان قسطی در ترکیه
ژوئن 6, 2020
آیا گواهینامه ایران در ترکیه اعتبار دارد؟

اعتبار گواهینامه ایران در ترکیه یکی از سوالاتی است که ممکن است برای ایرانی ها پیش بیاید. از آنجا که ترکیه یکی از کشور های نزدیک و بسیار گردشگرپذیر در همسایگی ایران است، بسیاری از ما ممکن است بخواهیم با خودرو شخصی به این کشور سفر کنیم و یا قصد مهاجرت به ترکیه و اقامت در استانبول که در این صورت باید اولین چیزی که در نظر داشته باشیم، مدرک و گواهینامه رانندگی معتبر در این کشور باشد. در این مقاله بیشتر در مورد این موضوع خواهیم پرداخت.

شرایط اخذ گواهینامه در ایران

گواهينامه مدرکی هویتی محسوب می شود که شهروندان بالای 18 سال می توانند با شرکت در آزمون کتبی و عملی آئین نامه ای آن، این مدرک را از پلیس راهنمایی و رانندگی دریافت نمایند.

اعتبار گواهینامه ها در ایران به مدت 10 سال بوده و شما می توانید یک بار دیگر پس از این ده سال، مورد ارزیابی جسمی و روانی قرار گرفته تا یک دوره 10 ساله دیگر، گواهینامه تان تمدید اعتبار شود.

همچنین لازم به ذکر است که تاکنون 5 نوع گواهینامه در ایران وجود دارند که عبارتند از:

  • گواهینامه موتورسیکلت
  • گواهینامه پایه سوم
  • گواهینامه پایه دوم
  • گواهینامه پایه یکم
  • گواهینامه ویژه

هر کدام از این گواهینامه ها شرایط، پیش نیاز و توضیحات خاص خود را دارند.

آیا گواهینامه ایران در ترکیه اعتبار دارد؟

گواهینامه در ترکیه

گواهینامه رانندگی در ترکیه به سندی مي گويند که توسط ارگان هاي منطقه ای و محلی دولتي تركيه از جمله نيروهاي پليس و انتظامي اين كشور (همانند ارگان پليس راهنمايی و رانندگی نیروی انتظامی در ایران) صادر می شود. افرادی که دارای این گواهینامه می باشند، واجد شرایط رانندگی وسایل نقلیه در کشور ترکیه خواهند بود. اگرچه امتحانات گواهینامه رانندگی توسط وزارت آموزش ملی (ترکیه) تنظیم می شود اما لازم است بدانید که مجوز صدور این گواهینامه برای تایید آن توسط اداره کل امنیت صادر می شود.

در تاریخ 1 ژانویه سال 2016، قوانین جدید در مورد مجوزهای رانندگی ترکیه به اجرا درآمد. این تغییرات در جهت هماهنگی بیشتر ترکیه با مقررات رانندگی موجود در اتحادیه اروپا و همچنین در رفع نگرانی رانندگان در ترکیه است.

مدارک اخذ گواهینامه ترکیه

مدارکی که برای دریافت مجوز یا گواهینامه ترکیه لازم است تا شهروندان متقاضی این کشور آن ها را داشته باشند، عبارتند از:

  • گواهی مدرسه رانندگی
  • اصل و فتوکپی کارت شناسایی
  • گزارش سلامت
  • سند گروه خون
  • دو عکس، یک عکس بیومتریک
  • هزینه کارت مجوز راننده
  • گواهی سابقه کیفری
  • اثر انگشت

همچنین بخوانید: گواهینامه ترکیه در چه کشورهایی اعتبار دارد؟

آیا گواهینامه ایران در ترکیه اعتبار دارد؟

اعتبار گواهینامه ایران در ترکیه

همانطور که می دانید، ترکیه یکی از کشور های همسایه ایران می باشد که به خاطر داشتن آب و هوای بکر، جاذبه های گردشگری و دیدنی بسیار و امکانات رفاهی زیادی که بر پایه اقتصاد گردشگر پذیر این کشور وجود دارند، یکی از بهترین مقصد های گردش برای ایرانیان است. بنابراین جای تعجب ندارد که بسیاری از هموطنان بخواهند با خودرو های شخصی خود به این کشور سفر کنند.

به همین خاطر ممکن است در مورد اعتبار گواهینامه ایران در ترکیه، مدت اعتبار گواهینامه و مسائلی از این دست برای شما سوال پیش بیاید که آیا گواهینامه ایران در ترکیه دارای اعتبار می باشد یا خیر؟

برای پاسخ به این پرسش باید گفت بله. شما می توانید به مدت 6 ماه از گواهینامه ایرانی خود در خاک ترکیه استفاده کنید. اما برای استفاده از گواهینامه ایرانی لازم است شرایط و ویژگی هایی را انجام دهید. در ادامه می خواهیم به این شرایط که موجب اعتبار گواهینامه ایران در ترکیه می شود، مطالبی را بیان کنیم.

دریافت اقامت برای اخذ گواهینامه ترکیه

در ابتدای امر لازم است بدانید که اصلا برای معتبر بودن هرچیزی که در اختیار دارید و حتی خودتان در خاک ترکیه، لازم است اقامت در ترکیه را داشته باشید. پس از این مورد شما باید مدرک گواهینامه ایران خود را ترجمه کنید که این کار یعنی ترجمه مدارک باید از کنسولگری ایران در ترکیه به صورت اینترنتی و از سایت این کنسولگری انجام شود. با این کار شما یک کد پیگیری دریافت خواهید کرد.

مدارک مهمی که برای این کار باید آن ها را داشته باشید، عبارتند از:

  • کارت اقامت ترکیه
  • پاسپورت
  • گواهینامه ایرانی

لازم به ذکر است که مبلغ 10 یورو به علاوه کپی و اصل مدارک باید همراه شما برای مراجعه به کنسولگری وجود داشته باشد. سپس با ارائه مدارک می توانید در حدود 2 روز کاری، مدرک ترجمه شده را دریافت نمایید.

آیا گواهینامه ایران در ترکیه اعتبار دارد؟

روش های اعتبار گواهینامه ایران در ترکیه

از دیگر روش هایی که می تواند باعث اعتبار گواهینامه ایران در ترکیه بشود، می توان به موارد زیر اشاره نمود که عبارتند از:

  • اخذ گواهینامه بین المللی
  • ترجمه گواهینامه ایرانی که همانطور که در بالا اشاره کردیم، باید به ترجمه رسمی کنسولگری برسد.
  • تبدیل گواهینامه ایرانی به گواهینامه ترکیه

یکی دیگر از راه های استفاده از گواهینامه ایرانی در سفر به ترکیه، تبدیل گواهینامه ایرانی به ترکیه ای است که مدارک لازم برای این کار عبارتند از:

  • پاسپورت
  • کارت اقامت
  • مدرک تحصیلی و ریز نمرات دیپلم
  • 6 قطعه عکس
  • گواهینامه ایرانی

این مدارک برای دریافت اعتبار گواهینامه های ایران در ترکیه و تبدیل آن به گواهینامه ترک، باید دارای اعتبار باشند. به طور خلاصه روند تبدیل گواهینامه ایرانی به ترکی، این گونه است که ابتدا باید برای اعتبار گواهینامه ایران در ترکیه آن را به ترکی ترجمه کنید که باید در کنسولگری ایران در استانبول انجام شود.

حال باید مدارک تحصیلی را ترجمه کرده و سپس برای اخذ گواهی پزشکی به درمانگاه محل اقامت در استانبول یا ترکیه بروید تا بتوانید این گواهی را بگیرید. همچنین در نهایت با اخذ فیش واریزی بانک به حساب گواهینامه رانندگی خارجی شما باید به همراه کپی رنگی از کارت اقامتتان و همچنین گواهینامه ایرانی که دارید، به اداره نفوس محل اقامت خود رفته تا برای مدرک گواهینامه خود استعلام بگیرید.

پس از استعلام باید به شعب ترافیک امنیت مراجعه کنید و مدارک را به این محل تحویل دهید. لازم به ذکر است که در این روش نیازی به آزمون های رانندگی نبوده و تنها گواهینامه تبدیل می شود.

لیان استانبول از شرکت های معتبر در زمینه بازرگانی در کشور ترکیه است که در راستای سهولت مسیر مهاجرت به استانبول ترکیه، خدمات مختلفی را در حوزه خرید ملک در استانبول، خرید آپارتمان در ترکیه، ثبت شرکت در ترکیه، اخذ ویزا و گواهینامه و … در این کشور را با داشتن کارشناسانی مجرب و آگاه ارائه می کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان لیان از طریق صفحه تماس با ما در ارتباط باشید.

آیا گواهینامه ایران در ترکیه اعتبار دارد؟

دیدگاه ها بسته شده است