مهاجرت به استانبول با لیان

لیان همراه همیشگی شما تماس با ما مهاجرت به ترکیه خرید ملک در ترکیه ثبت شرکت در ترکیه
خرید آپارتمان دست دوم در استانبول
خرید آپارتمان دست دوم در استانبول
می 13, 2020
خرید خانه در ترکیه با 100 میلیون تومان
خرید خانه در ترکیه با 100 میلیون تومان
می 23, 2020
گواهینامه ترکیه

گواهینامه ترکیه یکی از مدارکی است که لازم است برای اخذ مجوز رانندگی در این کشور آن را دریافت کنید. گواهینامه ترکیه می تواند به صورت بین المللی نیز ارائه شود که در این صورت شما می توانید از آن برای رانندگی در کشورهای مختلف دیگری نیز استفاده کنید. در این مقاله به معرفی گواهینامه ترکیه و شرایط و مراحل اخذ آن می پردازیم.

گواهینامه ترکیه چیست؟

اگر قصد مهاجرت به ترکیه و کشورهای دیگری را دارید و می خواهید از وسایل نقلیه شخصی استفاده کنید، لازم است تا ابتدا اقدام به اخذ گواهینامه رانندگی برای اتباع خارجی این کشور کنید زیرا این گواهینامه مدرک مهمی است که بعدا به آن نیاز خواهید داشت.

گواهینامه ترکیه، مدرکی بین المللی است که شما می توانید با استفاده از آن، از خودرو شخصی خود و سایر خودروهای موسسات خصوصی در این کشور نیز استفاده کنید. به طور مثال شما می توانید با پرداخت میزان مبلغ مشخصی، خودرویی را اجاره بگیرید که می تواند این اجاره به صورت روزانه یا هفتگی باشد. همچنین شما می توانید با ترجمه رسمی گواهینامه رانندگی خود در ایران از طریق سفارت جمهوری اسلامی ایران در ترکیه و ارائه آن همراه با مدارک دیگر به اداره پلیس ترکیه، کارت مخصوص این گواهینامه را دریافت نمایید.

گواهینامه ترکیه

گواهینامه های بین المللی

امروزه استفاده از گواهینامه های بین المللی یا همان IDP، یکی از راه هایی است که شما می توانید در کشورهای خارج از محل زندگی خود، از وسایل نقلیه استفاده کنید. جالب است بدانید که ترکیه از سال 1983 این گواهینامه ها را در قالب قانون اجرایی کرده است. شما می توانید با داشتن این کارت های گواهینامه بین المللی، در 200 کشوری که این قانون در آنها وجود دارند، مجوز رانندگی داشته باشید.

این گواهینامه های بین المللی تنها در صورتی که به عنوان توریست وارد کشورهای خارجی شوید و در صورتی که قصد اقامت در استانبول و ترکیه به صورت دائمی نداشته باشید، در یک مدت زمان مشخص که معمولا اعتبار آن به صورت یکساله است، قابل استفاده می باشد.

گواهینامه ترکیه در چه کشورهایی دارای اعتبار است؟

این گواهینامه های رانندگی در ترکیه دارای اعتبار 10 ساله بوده و شما می توانید پس از گذراندن امتحانات کتبی و عملی موفق، به اخذ آن اقدام نمایید.

در پاسخ به این سوال که اعتبار گواهینامه ترکیه در کشورهای دیگر چگونه است باید گفت، گواهینامه ترکیه در بیش از 140 کشور دنیا اعتبار بالایی داشته و شما می توانید بدون تعویض آن، از این گواهینامه در کشورهای دیگر هم استفاده کنید. البته لازم است بدانید که اخذ این گواهینامه شامل یک پروسه مشخص می باشد. در ادامه به معرفی مراحل اخذ گواهینامه ترکیه و مدارک لازم برای آن می پردازیم.

گواهینامه ترکیه

اخذ گواهینامه در ترکیه

برای اخذ گواهینامه رانندگی در ترکیه پس از مهاجرت به استانبول ترکیه، لازم است تا مراحل زیر را انجام دهید:

در ابتدا لازم است به سفارت ایران در ترکیه مراجعه کرده و نسبت به ترجمه مدارک رانندگی خود اقدام نمایید. این مدارک شامل پاسپورت، شناسنامه نیز علاوه بر گواهینامه رانندگی ایران می باشد. ترجمه گواهینامه نیازمند یک قطعه عکس پشت نویسی شده به همراه هزینه 10 یورو می باشد که این کار نهایتا 2 روز طول می کشد. برای ترجمه گواهینامه رانندگی خود در ایران به صورت آنلاین نیز می توانید به سامانه تاک مراجعه کنید.

در مرحله دوم باید به همراه مدارک خود به فرمانداری و بخش آپوستل در ترکیه مراجعه کنید تا مدارک شما بدون دریافت هزینه ای تایید شود.

سپس باید به یک کلینیک مراجعه کرده تا گزارش پزشکی سلامت خود را برای رانندگی دریافت کنید. این گزارش با انجام یک سری معاینات ساده توسط پزشک و پرداخت هزینه ای در حدود 60 لیر انجام می شود.

سپس شما باید به همراه کلیه مدارکی که تا الان جمع آوری نموده اید، به اداره مالیات یا اداره ورگی در محل سکونت خود مراجعه نموده و 300 لیر را به حساب دولت ترکیه برای گرفتن گواهینامه رانندگی واریز کنید تا رسیدی را از این اداره بگیرید.
وارد سایت اداره پلیس ترکیه شده و اقدام به اخذ وقت نمایید.

در وقت تعیین شده به همراه مدارک زیر حاضر شده و به بخش مربوطه این مدارک را تحویل دهید:

  • پرینت وقت راندوو
  • رسید اداره مالیات
  • گزارش پزشکی
  • نتایج آزمایش خون
  • اصل گواهینامه رانندگی خود در ایران
  • ترجمه گواهینامه رانندگی ایران
  • اصل پاسپورت و کارت اقامت
  • کپی پاسپورت و کارت اقامت

حال در این اداره انگشت نگاری و امضا نگاری کرده و 120 لیر را بابت هزینه پخش به صورت نقد پرداخت می کنید.

در طول 12 روز گواهینامه رانندگی برای شما پست خواهد شد.

گواهینامه ترکیه

مدارک مورد نیاز برای اخذ گواهینامه

از جمله مدارک لازم برای گرفتن گواهینامه ترکیه برای ایرانیانی که جهت اقامت در ترکیه به این کشور مهاجرت کرده اند، باید به موارد زیر اشاره نمود:

  • گذرنامه
  • اصل گواهینامه رانندگی ایران
  • فتوکپی های رنگی از پشت و روی گواهینامه ایران
  • ترجمه رسمی گواهینامه ایران به همراه مهر
  • فتوکپی های رنگی از پشت و روی گواهینامه ترجمه شده
  • اصل شناسنامه و ترجمه رسمی ترکی آن
  • گزارش سلامت راننده همراه با عکس (که در کلینیک ها انجام می شود)
  • چهار قطعه عکس پاسپورتی
  • فیش ها و هزینه های پرداختی که در بانک های مختلف ترکیه می توانید آن را پرداخت نمایید
  • گزارش خونی برای راننده

لازم به ذکر است که برای دریافت گواهینامه رانندگی در کشور ترکیه باید پس از گرفتن اقامت در ترکیه اقدام کنید ولی برای گرفتن گواهینامه بین المللی این امر ضروری نیست. همچنین کسانی که گواهینامه ندارند یا گواهینامه ایران آنها تمدید نشده است یا قدیمی است، باید دوباره در ترکیه آزمون رانندگی بدهند.

شما می توانید برای اطلاع از انواع روش های دریافت اقامت در استانبول و ترکیه و مهاجرت به استانبول به سایت لیان استانبول مراجعه نمایید و در خصوص خرید ملک در استانبول، خرید آپارتمان در ترکیه، ثبت شرکت در استانبول و غیره اطلاعاتی کسب نمایید. و یا با کارشناسان ما از طریق صفحه تماس با ما در ارتباط باشید.

گواهینامه ترکیه

دیدگاه ها بسته شده است